Printre cele 15 compuneri, E. are nevoie de idei pentru tema “în căutarea răsăritului de soare“. Tema este foarte simplă, nu trebuie decât să răspundeţi la 3 întrebări:
– Cine caută?
– De ce?
– Cum/ unde?
După ce aţi răspuns la întrebări pe o ciornă, încercaţi să vedeţi lumea prin ochii personajului pe care l-aţi ales şi începeţi să scrieţi compunerea elaborând răspunsurile şi descriind:
– Cum a început căutarea acestuia
– Cum a decurs călătoria (a mers singur sau cu încă cineva? prieten, animal, personaj fantastic?)
– Dacă a reuşit să găsească răsăritul de soare
– Ce a făcut/ ce s-a întâmplat odată ajuns acolo sau odată ce şi-a dat seama că nu găseşte ce caută
– Ce învăţături a tras din reuşita sau nereuşita sa.
Iată câteva variante… Dacă nu vă satisfac, le puteţi crea pe ale voastre doar răspunzând la întrebările de mai sus 🙂
Pui de compunere 1
– Cine caută?
Un copil curios. (Băiat sau fată? Câţi ani are? Cum arată? Cum e ca persoană? Ce-i place? Ce-l pasionează? Unde locuieşte?)
– De ce?
Pentru că cineva i-a zis într-o zi că de acolo vin visele. (Cine? Care a fost întrebarea copilului la care i s-a răspuns astfel? De ce ar vrea copilul să găsească locul din care vin visele? Să vadă cum arată acestea? Îşi caută un vis mai vechi pe care l-a piedut? Vrea să trimită cuiva un vis anume? De ce?)
– Cum/ unde?
Şi-a făcut o bocceluţă şi a pornit în direcţia răsăritului. A mers pe jos până când s-a întâlnit cu un ponei căruia i-a povestit misiunea sa, iar acesta s-a oferit să-l poarte călare în continuarea drumului…
Ajunge sau nu ajunge? Ce se întâmplă la sfârşit? Care sunt concluziile copilului ca urmare a călătoriei în căutarea răsăritului de soare?
Pui de compunere 2
– Cine caută?
O zână bună. (Cum arată? Unde locuieşte? Cum se înţelege cu celelalte zâne?)
– De ce?
Pentru că regatul ei e ameninţat de Vrăjitorul Apusului, pe care numai Răsăritul de Soare îl poate învinge. (Cum arată Vrăjitorul Apusului? Ce treabă are cu regatul zânelor, de ce vrea să-l cucerească? Ce s-ar întâmpla cu zânele dacă acesta ar reuşi?) Trebuie să plece ea, pentru că e cea mai tânără şi cea mai pură, inocentă dintre zâne, numai ea se poate întâlni cu Răsăritul, altor zâne mai în vârstă acesta le-ar topi aripile cu căldura sa.
– Cum/ unde?
În fiecare dimineaţă, trebuie să se pregătească înainte să apară soarele (Cum? Trebuie să facă ceva? Să spună ceva? Să cânte, să danseze, să stea în cap?). Când apare prima rază a Răsăritului, zâna cea bună o prinde şi se lasă dusă până unde o poate purta aceasta. E o misiunea grea, pentru că uneori soarele răsare din nori si atunci nu poţi să-ţi mai dai seama care a fost prima rază, iar dacă te sui pe alta decât prima, riscă să te ducă în cu totul altă direcţie… Aşa că drumul a fost lung şi greu…
Ajunge sau nu ajunge? Ce se întâmplă la sfârşit? Care sunt concluziile zânei ca urmare a călătoriei în căutarea răsăritului de soare?
Pui de compunere 3
– Cine caută?
Un pui de lebădă.
– De ce?
Se spune că unele păsări îşi recunosc mama în prima fiinţă pe care o văd când ies din ou. Oul din care s-a născut lebăda noastră căzuse din cuib, şi primul lucru pe care l-a văzut aceasta a fost răsăritul de soare, crezând că acesta este mama ei.
– Cum/ unde?
În fiecare dimineaţă, lebăda noastră porneşte spre răsărit. După ce soarele se mai ridică şi îşi schimbă culoarea nu-l mai recunoaşte, aşa că se opreşte din fugă. În fiecare zi se întâlneşte cu câte un personaj (animal, om, zâne, pitici, flori, copaci…) căruia îi povesteşte căutarea ei. Fiecare personaj are o reacţie diferită: unii râd de ea, unii încearcă să o ajute, poate că unii chiar o pun în pericol…
Ajunge sau nu ajunge? Ce se întâmplă la sfârşit? Care sunt concluziile lebedei ca urmare a călătoriei în căutarea răsăritului de soare?
Spor la scris!