de Eric Anderson

Neșcolirea e un cuvânt creat prin negarea ideii de școlarizare și pornește cu o definiție negativă. Ce anume legat de școală vor să  evite cei care nu-și școlesc copii?

Organizarea școlii

–          Împărțirea zilei în timp pentru învățat și timp pentru joacă

–          Pornirea și oprirea învățării (sau schimbarea subiectelor) conform unui orar impus dinafară

–          Faptul de a li se spune copiilor despre ce ar trebui să le pese

–          Faptul de a li se spune copiilor când ar trebui să le pese de acele lucruri

–          Faptul de a li se spune copiilor ce e destul de bun și ce nu

–          Ierarhia complexă în care elevul e pe treapta de jos

Aspectele dezumanizante ale școlii

–          A fi nevoit să ceri voie pentru nevoi umane de bază

–          A fi nevoit să prezinți scuze ”acceptabile” pentru absențe și întârzieri

–          Încălcarea de rutină a drepturilor umane (constituționale)

–          Statul la coadă pentru a aștepta totul: mâncare, apă, atenția profesorilor, timpul la computer etc.

–          Recompensarea și pedepsirea în grup

–          Neglijarea talentelor și a problemelor individuale

–          Mișcarea declanșată de sunetul unui clopoțel

–          Elevii ajung să se considere produse care circulă pe o bandă rulantă de 12 ani, în care se toarnă sau se atașează bucăți de cunoștințe de către alții. Ajung să creadă că responsabilitatea principală pentru educația lor este în mâinile altora.

Izolarea de lumea adevărată

–          Segregarea pe vârste cronologice

–          Separarea de familie

–          Izolarea de lumea muncii

–          Izolarea de efectele vârstei și ale bolii

–          Edcuația ”gratuită” îi izolează de realitatea economică

–          Materiile sunt despărțite de context

Rigiditatea orarului

–          Pentru că trebuie să fii la școală la anumite ore înseamnă că nu poți urmări Cupa Mondială sau o eclipsă de soare dacă se-ntâmplă în timpul zilei de școală și nu poți vedea un spectacol dat mai târziu sau o eclipsă de lună dacă trebuie să te trezești devreme

–          Faptul că trebuie să te duci la școală îți limitează abilitatea de a călători

–          Faptul că trebuie să mergi la școală îți limitează abilitatea de face orice activitate meritorie care durează mai mult timp

Observi că aceste lucruri nu se referă la chestiunea ”școlilor-problemă”. Nu au legătură cu problema criminalității, a drogurilor, a violenței, a timpului petrecut cu naveta forțată, a profesorilor analfabeți etc. Problemele de care le pasă părinților care nu-și școlesc copiii există (într-un grad mai mare sau mai mic) chiar și în școlile ”bune”.

În plus, multe reforme educaționale propuse fac ca aceste probleme să se înrăutățească. Măsurile de securitate crescute înmulțesc aspectele dezumanizante ale ”disciplinei” școlare. Programele de tip ”Back to basics” (Înapoi la cunoștințele de bază) cresc rigiditatea programei și o separă și mai mult de context. Programele de ”mainstreaming” execerbează efectele unui curriculum-măsură-universală și deseori iau foarte mult din timpul și energia profesorilor. Mulți reformatori vor să crească numărul de ore dintr-o zi școlară sau de zile din anul școlar, eliminând șansa ca elevul să se educe singur în orele libere. Soluția pentru problemele inerente educației de masă nu e mai mult din același lucru.

Din păcate, a spune ce nu este neșcolirea nu ne spune ce este. Într-un fel, educația acasă este neșcolire – nu ne izolăm copiii de viață, nu ne mișcăm după sunetul unui clopoțel, nu cerem bilete de voie, nu neglijăm individualitatea copiilor noștri. Cei care aplică neșcolirea diferă de cei care-și educă acasă copiii în privința măsurii în care le permit copiilor să fie răspunzători de propria educație.

Acești părinți cred că curiozitatea naturală a unui copil sănătos, care are acces la un mediu bogat în resurse, îl va face să învețe ce are nevoie. Când învățarea se produce ca rezultat al dorințelor copilului, este absorbită ușor, cu entuziasm și deschidere. Copilul muncește mai mult pentru că face ce crede el că este important, nu ceea ce i-a spus altcineva că e important. Noile cunoștințe pornesc cu un context pentru că se potrivesc lucrurilor de care lui îi pasă deja. Învățarea venită din dorință reală este cu atât mai eficientă decât absorbția pasivă, încât cei care nu-și școlesc copiii pot permite mult mai multă explorare, leneveală și joacă decât cei care impun o programă. Literatura legată de neșcolire abundă în povești despre copii care nu au acordat nicio atenție matematicii sau cititului în primii zece ani și apoi au recuperat în doar câteva săptămâni.

Când învățarea este impusă dinafară, există multe efecte negative. Copilul poate să nu fie pregătit pentru acel material sau poate să-l fi depășit; el se poate opune, fie pentru că are ceva mai bun de făcut, fie din încăpățânare generală. Când impui un subiect, scurtcircuitezi exact părțile voliționale ale minții care sunt cruciale pentru învățarea adevărată. Poți produce memorizare, dar nu poți obține înțelegerea. Riști ca el să dezvolte o antipatie față de subiect, profesor sau învățare în sine.

Învățarea condusă de copil este în mod fundamental activă. Copiii fac lucruri pentru că și-au asumat responsabilitatea pentru a duce la sfârșit acțiunile de care e nevoie pentru a-și împlini dorințele. Neșcolirea este centrată pe ideea de învățare, cu elevul ca centru al acțiunii și sursă a activității, nu pe ideea de predare (cu profesorul ca centru al acțiunii și sursă a activității). Această abordare nu numai că face învățarea mai eficientă, ci și încurajează copilul să-și dezvolte virtuți: independență, autonomie și simț al răspunderii. El învață că, dacă vrea să se întâmple ceva, trebuie să facă el însuși să se întâmple acel lucru.

Așa cum a subliniat Jim Muncy în articolul său ”spectrul neșcolirii” (home-ed mailing list, vara anului ’94), cei care-și educă acasă copiii practică neșcolirea în diverse grade. Familiile care nu-și școlesc copiii nu creează clase în miniatură, cu timp pus deoparte pentru învățat, un părinte care joacă rolul profesorului, planuri de lecție formale și programe impuse. Dincolo de această limită, ne diferențiem în funcție de câtă ordine încercăm să punem în procesul de învățare. Cei care urmează ”neșcolirea radicală” impun puțină structură sau deloc, deși au cărți și alte materiale disponibile pentru a servi drept ghid. Alții își lasă copiii să învețe ce vor, dar le oferă sprijin organizațional puternic pentru a-i ajuta să-și atingă scopurile. (Sprijinul poate lua forma lecțiilor, a caietelor de lucru sau chiar a proiectelor atribuite). Unele familii folosesc programe pentru unele materii (deseori pentru matematică), dar sunt mai permisive cu altele. Majoritatea încearcă să obțină învățare din activitățile vieții de zi cu zi. Punctul comun este recunoașterea faptului că participarea entuziastă a copilului este cel mai important factor în educația copilului.

***

Preluat și tradus de aici.

Acum că ai ajuns la finalul articolului, ce părere ai? Te-ai vedea oferindu-i copilului tău acest mod de viață?