În ciuda bunelor intenții sunt anumite fraze pe care adulții le folosesc des de față cu cei mici, dar care nu sunt tocmai ok, în sensul că rezultatele sunt altele față de cele la care ne așteptăm.
Te vei opri… altfel…
Să ameninți un copil nu este niciodată o soluție. În primul rând îi învățăm că prin forță și autoritate vor reuși să aibă rezultatele dorite. În al doilea rând te vei afla în situația în care va trebui să continui propoziția și să spui care este amenințarea până la capăt sau să dai înapoi, în ambele cazuri rezultatele nefiind cele dorite de la bun început.
LATER UPDATE – alternativa ar putea fi să le explicăm celor mici care este motivul nostru de îngrijorare, astfel ei vor înțelege care ne sunt fricile. De exemplu: în loc să spunem “nu-ți mai lovi fratele, atlfel…” putem încerca să le explicăm copiilor că violența nu este o alternativă, că suntem îngrijorați că se vor răni și că dacă doresc să lovească ceva pot lovi o pernă. Prin a oferi o alternativă validezi sentimentele copiilor și în același timp oferi limite activităților lui.
Dacă… atunci ai voie să…
Cei mici vor înțelege că e ok să facă curat în cameră (de exemplu) doar pentru a primi o oră în plus de desene animate sau să aibă noua jucărie la care visează. Odată ce acești “stimuli” nu mai există s-a dus și dorința celor mici de a face respectivul lucru.
LATER UPDATE – poți încerca să îi mulțumești sincer pentru ajutorul oferit, explicându-i că fără acest lucru nu ai fi reușit nici tu să termini de făcut curat în casă, de exemplu. Copiii sunt astfel motivați să continue să ajute în continuare, nu pentru a primi ceva la final, ci doar pentru a da o mână de ajutor.
Ești foarte deștept!
Asta spusă mai ales atunci când este vorba despre o notă bună luată la școală. Copiii vor înțelege că sunt deștepți DOAR pentru că au primit acea notă bună… ceea ce este mai mult decât greșit.
LATED UPDATE – desigur că vorbele bune sunt mereu minunate, dar ne putem concentra pe efortul depus de copii. Putem să le spunem că apreciem efortul depus de ei pentru a primi respectiva nota la școală. Astfel, ei vor înțelege că drumul către un anumit rezultat este de multe ori mult mai important decât rezultatul în sine.
Nu mai plânge
Nu e deloc ușor să-ți vezi copilul cu lacrimi în ochi, dar atunci când le spunem să nu mai plângă le spunem practic că ar trebui să-și ascundă sentimentele, nu? În plus, prea multe emoții și sentimente care nu au putut fi exteriorizate la timp duc la lacrimi și odată ce lacrimile se termină și cei mici se simt mai liberi.
LATER UPDATE – poți încerca să verbalizezi sentimentele pe care cei mici le au atunci când sunt supărați, ajutându-i astfel să conștientizeze ce îi supără asta nu înainte de a-i întreba care este motivul pentru care suferă. Cei mici vor învăța astfel să se exteriorizeze și să își dea seama de sentimentele pe care le au în anumite situații.
Nu e mare lucru
Ok, copilul este supărat pe un anumit lucru, care, cel mai probabil nu e ceva foarte important în esență, dar nu este important pentru noi, pentru cei mici este. Dacă vom spune că nu e mare lucru atunci practic susținem că ceea ce cred ei nu este la fel de important pentru noi precum ceea ce credem noi, nu?
LATER UPDATE – “Știu că tu doreai să faci asta, dar astăzi nu e un moment bun, vom încerca alta dată, știu că pentru tine să mergem în parc este foarte important” poate fi un răspuns ceva mai bun decât să le spunem celor mici că o plimbare în parc nu e mare lucru pentru ei… nu?
Citiți mai multe despre lucrurile pe care le spunem celor mici fără să ne dăm seama de efectele vorbelor noastre pe lifehacker.com.
Sursă foto: Caitlinator/ Flickr.com.
Sunt mama de ceva vreme si educatia copilului meu intr-adevar ma intereseaza! tocmai de aceea am si deschis acest link, insa nu sunt de acord cu ceea ce s-a postat!
sunt chiar ofticata de ce s-a scris si voi argumenta de ce pentru fiecare declaratie in parte:
1. Te vei opri.. altfel… daca tu, ca parinte ti-ai impus autoritatea in fata copilului tau, e cel mai normal ca el sa stie ca actiunile sale au anumite consecinte. Nu ceri copilului sa nu mai faca ceva doar pentru ca nu ai tu chef, ci pentru ca ai si un argument solid pentru cererea ta. Iar daca tu nu ii spui si care e consecinta, de unde sa invete copilul diferenta intre bine si rau? ex. copilul incepe sa urle ca un disperat intr-un loc public pentru ca vrea ceva, ii spui frumos sa inceteze altfel data viitoare sta acasa, sau nu i se mai cumpara nimic, in nici un caz nu lasi copilul sa se manifeste asa (nici acasa, nici in public), dar explica-i! indiferent de varsta pe care o are, copilul intelege daca ii explici!
2. Daca.. atunci ai voie sa… ei bine, e foarte sanatos sa mai folosesti si termenii astia, mai ales pentru a-i motiva sa faca ceva, dar cel ami sanatos este sa iti inveti copilul de la inceput sa asculte atunci cand il rogi ceva sau sa isi indeplineasca responsabilitatea data doar pentru ca trebuie sa asculte, nu neaparat pentru recompensa. din nou, autoritatea e cea care face legea.
Concluzia pe care copilul tau o invata din cele doua este ca un lucru rau pe care el il face are consecinte negative, iar un lucru bun are consecinte pozitive. Sincer? ce e rau in asta? Din contra! cu asta iti inveti copilul incet, incet sa faca diferenta intre bine si rau.
3. Esti foarte destept! Binenteles ca e! daca nu era nu lua nota buna! si de ce sa nu ii spun ca e destept, daca e? Ca nu cumva sa i se urce la cap? Bineneteles ca i se va urca la cap daca eu il tot compar cu ceilalti. Dar daca nu il apreciez pentru reusitele sale, cine sa o faca? Si nu ii spun ca e destept numai pentru ca ia o nota mare, ci si cand reuseste sa faca ceva deosebit!
4. Nu mai plange! depinde de locul si motivul pentru care plange! da, ai dreptate, sunt momente in care copilul ar enevoie sa se exteriorizeze, iar plansul este unul dintre metodele cele mai reusite, totul tine de tonul pe care ii spui si de motivatia pe care o ai cand spui asta! invata-ti copilul ca nu e normal sa planga pentru orice fleac! asta nu inseamna sa isi ascunda sentimentele, inseamna sa ii arati ca drama, nu aduce nimic, de cele mai multe ori!
5.Nu e mare lucru! tocmai pentru ca nu e! daca nu esti TU cel care sa ii arate copilului care sunt lucrurile importante cu adevarat in viata, nu are cum sa le invete singur! explica=i copilului solutia! pe el il sperie faptul ca nu site ce urmeaza! spune-i, fara mustrari de constiinta ca NU E MARE LUCRU! in situatiile in care intr-adecar nu e! si arata-i solutia. asa el va intelege ca ceea ce acum lui i se pare o drama de necuprins e, de fapt, un fleac!
Scuze… nu vreau sa fiu rautacioasa, sunt convinsa ca ai avut cela mai bune intentii cand ai scris acest articol, dar…rolul de matusa nu iti arata intreg peisajul de parinte. cand vei ajunge acolo, vei vedea cu adevarat cum sta treaba!
Stimate mame, cititi si articolele, nu doar distribuiti titlurile!
Stimate mame, cititi si articolele, nu doar distribuiti titlurile!
Stimate mame, cititi si articolele, nu doar distribuiti titlurile!
Stimate mame, cititi si articolele, nu doar distribuiti titlurile!
Stimate mame, cititi si articolele, nu doar distribuiti titlurile!
Stimate mame, cititi si articolele, nu doar distribuiti titlurile!
Stimate mame, cititi si articolele, nu doar distribuiti titlurile!
Stimate mame, cititi si articolele, nu doar distribuiti titlurile!
Stimate mame, cititi si articolele, nu doar distribuiti titlurile!
Stimate mame, cititi si articolele, nu doar distribuiti titlurile!
Stimate mame, cititi si articolele, nu doar distribuiti titlurile!
Stimate mame, cititi si articolele, nu doar distribuiti titlurile!
Stimate mame, cititi si articolele, nu doar distribuiti titlurile!