După pandemie, a venit și vacanța copiilor! Tot împreună, tot acasă! O nouă provocare pentru toți părinții de a găsi noi și noi alternative de joc și joacă, de activități pentru timp liber, de modalități de a-și stârni copiii spre curiozitate, spre creativitate, spre libertate, spre a se exprima liber și a socializa atât cât se poate în contextul actual.
Perioada de distanțare socială a părut ca o pauză mare în care mici și mari au împărțit nu doar spațiul, dar și timpul! Au împărțit viața și activitățile, s-au încurajat, certat și împăcat. Eforturile părinților au fost în autoizolare puse la grea încercare și poate au dat chiar testul vieții lor în ce-a însemnat capacitatea de a fi inspirați cu privire la timpul liber al copiilor lor și la propunerile de activități de a combate plictiseala.
Această pauză mare continuă și acum, odată cu venirea vacanței pentru copii. Georgiana Spătaru, facilitator de Exerciții de Fericire, oferă câteva idei pentru părinți de a gestiona timpul cu copiii într-un mod creativ pentru cei mici, și de calitate pentru ei, oamenii mari.
Abordarea Georgianei Spătaru face referire la timpul petrecut împreună în patru perioade care pot fi implementate în viața de familie – timpul pentru rezolvări, timpul de joacă, cel de învățare și timpul pentru cunoaștere. Fiecare timp poate fi folositor și poate genera resurse de creștere emoțională și rezolvări menite să sprijine evoluția ca familie. Toate activitățile sunt grupate pe vârste, 3-5 ani, 6-10 ani și 11-14 ani, pentru a fi mai ușor de înțeles și de procesat de fiecare părinte.
Timpul pentru rezolvări – Georgiana Spătaru consideră că e important să cunoști fricile copilului tău și să îi oferi ocazia să te audă cum gestionezi gândurile lui. Dacă nu ai răspuns pentru o anumită condiție a vieții, e indicat să recunoști acest lucru și să îi spui copilului că pentru această situație încă nu ai un răspuns, dar fie ai o persoană de încredere pe care la rândul tău poți apela, fie te bazezi pe credință și insufli speranța. E important ca cei mici să știe că mereu există soluții. Astfel, evităm stările lor de anxietate.
Pentru copiii între 3-5 ani, apelați la desen (copiii se exprimă foarte clar folosind imaginile!) sau la povești cu tâlc despre monstruleți – viruși care au fost învinși folosind o super putere folositoare copilului (calm, înțelegere, bucurie etc.). Pentru cei între 6-10 ani, ce-ați spune de povești cu cuburi sau cuvinte date din care cei mici să alcătuiască povești? Este cea mai practică variantă în care îți poți da seama de temerile copilului tău, visurile și doleanțele lui. Pentru cei între 11-14 ani, Georgiana Spătaru recomandă dialogul direct, folosind un mediu liniștit, în care copilul să se simtă ascultat și protejat. Întrebările directe precum: ”Ce te sperie?”, ”La ce te gândești?” sunt folositoare!
Timpul de joacă nu are nevoie de multe explicații. În mod paradoxal, este timpul de care părinții se feresc cel mai mult, deși le aduce lor mari beneficii, îi ajută să se relaxeze.
Pentru copiii de până la cinci ani, Georgiana Spătaru a notat 5 activități de joacă, de câte 10 minute, una după alta:
1. Să deseneze cel mai frumos lucru văzut vreodată;
2. Să construiască din cuburi un oraș al copiilor cu super-puteri;
3. Să facă din plastilină o barcă ce transportă copiii spre Țara lui Peter Pan;
4. Să își găsească 5 nume care i-ar plăcea să și le pună lui;
5. Să se îmbrace cum vrea el, pentru un teatru de păpuși în care este un personaj la alegere!
Pentru copiii cu vârsta între 6-10 ani, Georgiana Spătaru recomandă jocurile din cutie, cele care se fac împreună, dar și jocurile de strategie și bună organizare, gen Origami sau puzzle, iar pentru cei mai mari, între 11-14 ani, e după preferințe, dar cu evitarea jocurilor pe calculator/TV pentru o perioadă mai mare de 2 ore/zi.
Timpul de învățare este necesar atât pentru a evita lenea, dar și pentru a calibra nivelul de autoritate dintre părinte și copil. Totodată, cu cât acest timp este mai bine implementat în rutina copilului, cu atât perioada de revenire la școală va fi mai ușoară! Pentru părinții cu copii între 3-5 ani, Georgiana Spătaru le propune să îi spună celui mic lucruri noi, pe care le va reține peste ani, ca fiind învățate împreună. „Lecțiile” despre bani, orașul natal, cuvinte noi sau inițierea unor responsabilități în casă sunt perfecte pentru un astfel de start! Recomandările de activități pentru cei între 6-10 ani sunt noile responsabilități în casă iar pentru cei între 11-14 ani, deși e vacanță, sunt cele folositoare în activitatea școlară. Asta pentru că o pauză prea lungă la această vârstă poate declanșa un vid de motivație și dificultatea de efort susținut pentru noi achiziții cognitive.
Timpul pentru cunoaștere este de fapt cadoul primit de părinți în perioada pandemiei, când mulți dintre ei au observat situații noi la copiii lor, pe care acum le pot dezvolta împreună. Acest timp ajută la cunoașterea reacțiilor, a gândurilor și a dorințelor copiilor. Georgiana Spătaru crede că pentru cei mici, între 3-5 ani, acest timp e unul bun să-i fie insuflate de către părinți povești simple despre familia sa, cei între 6-10 ani e bine să înceapă să cunoască arborele familiei sau să afle povești din copilăria sa și din cea a părinților, iar pentru cei mai mari, între 11-14 ani, e un moment în care se pot juca jocuri de familie. Cele în care părinții să poată povesti despre copilăria lor, dar și să afle povești de la copii despre situațiile lor de viață sunt perfecte în acest caz.
Despre Georgiana Spătaru
Georgiana Spătaru este facilitator de Exerciții de Fericire, concentrându-și atenția în ultimii ani pe zona de formare personală și coaching unei nișe deosebite: căutarea fericirii. Astfel, Georgiana a creat mai multe programe de dezvoltare emoțională și spirituală, printre care cursurile C.R.E.S.C. (Curs de Relaționare Emoțională și Spirituală pentru Copii) și a inglobat crezul ei în conceptul Exercitii de Fericire.