Ca o diferență față de etapa studenției în care citeam diverse cărți pe parcursul întregului semestru/an școlar, atunci când am rămas însărcinată am preferat să mă bucur de fiecare moment în parte, lăsând cititul cărților de parenting pentru când va apărea și copilul și eventualele “întrebări”.
Cu toate astea am făcut o mică excepție.
Eram însărcinată în 3 sau 4 luni când colegul meu Sabin mi-a povestit prima oară despre “Brain Child – How Smart Parents make Smart Kids”, cartea lui Tony Buzan, cel care a creat conceptul de Mind Map. Inițial reacția mea a fost: “Abia sunt la începutul sarcinii. Nu vreau să mă apuc de acum de citit cărți despre cum se cresc copiii!” Însă după câteva luni, pe când momentul nașterii se apropia mi-am amintit discuția cu Sabin și m-am apucat de citit.
De departe consider această carte ca fiind cea mai bună carte despre copii pe care am citit-o până acum. În principal pentru că este o carte scrisă din perspectiva copilului, care explică într-un mod simplu ce trăiește, învață, simte, experimentează un copil din momentul în care se naște. Toate astea fac ca “Brain Child” să fie o carte ce este musai să fie citită de către oricine își dorește să devină Părinte.
În primele pagini ale cărții veți găsi o scrisoare în care viitorul bebeluș le vorbește părinților despre potențialul incredibil de a se dezvolta fizic, psihic și emoțional pe care îl are și care va aduce fericirea întregii familii, daacă va primi “hrana” adecvată.

Conținutul cărții este împărțit în 6 capitole, la finalul cărora părinții au o rubrică special destinată cu “Lucruri pe care le poți face”.
Capitolul I – CREIERUL
Primul capitol dezvăluie părinților ce “instrument fabulos” este creierul uman și cum poate fi el hrănit pentru a face lucruri incredibile. Un alt lucru pe care îl veți descoperi în acest capitol este cel mai cunoscut instrument dezvoltat de Tony, Mind Map-ul pe care îl puteți exersa împreună cu copilul vostru.
Capitolul II – UNICITATEA
Citind acest capitol, fiecare părinte care își dorește sau are deja mai mult de un copil va înceta să facă comparații între copii, abilitățile lor, comportamentele lor sau modurile în care aceștia gândesc. Orice părinte va începe să înțeleagă că fiecare copil este UNIC și să realizeze că orice comparație va aduce copilului numai frustare.
Capitolul III – PRINCIPIILE CREIERULUI
Aici veți găsi mai multe informații despre cele 7 principii ale creierului care îl vor ghida în viață. Așa veți afla că imitarea este primul instrument folosit de copil în procesul de învățare. Și totodată că procesul prin care un copil imită este diferit de cel prin care acesta copiază, cu sensul de a înșela, care nu este unul demn de încurajat și de urmat.
De asemenea veți învăța să folosiți o Formulare Corectă când vorbiți despre și cu copilul vostru. Iată un exemplu: În loc să credeți că “copilul trebuie ținut sub control”, veți știi că ar fi bine ca “unui copil e bine să i se ofere cât mai multă libertate pentru a se exprima liber”.
Tot aici veți citi despre faptul că fiecare copil este o “Mașinărie a Succesului” și foarte perseverent. Thomas Edison considerat de mulți oameni un geniu, definea cuvântul geniu ca fiind 1% inspirație și 99% perseverență. Gândiți-vă la copilul vostru prin prisma acestor lucruri, citiți lucrurile pe care le puteți face de la finalul capitolului și veți putea face față situațiilor de genul “-Vreau înghețată! – Nu! – Vreau înghețată! – Nu! – Vreau înghețată! – Nu!…”
Un alt subiect dezbătut este importanța ADEVĂRULUI în viața copilului vostru și multitudinea de lucruri rele care se pot întâmpla dacă părinții nu susțin adevărul sau nu-și țin promisiunile. Asta vă va ajuta să evitați încă din fașă o bună parte din “problemele adolescenței” și nu numai.
Capitolul IV – DEZVOLTAREA ȘI MEDIUL
Citind acest capitol, părinții vor conștientiza importanța dezvoltării abilităților oferite de natură, precum și importanța cuvântului Joacă în viața copilului. Aici veți găsi și o descriere a dezvoltării copilului pe luni până la vârsta de 3 ani, după care vă puteți ghida.
Capitolul V – SIMȚURI
Acest capitol va dezvălui cititorilor cum descoperă un copil lucrurile din jurul lui folosindu-și simțurile dăruite de natură. Un concept interesant prezentat aici este și “homunculus” sau “ochiul creierului” care nu lasă neobservat niciun lucru cu adevărat important.
Capitolul VI – ÎNVĂȚAREA
Capitolul final al cărții detaliază ariile de învățare importante în dezvoltarea unui copil: curiozitatea, concentrarea, logica, arta, muzica, matematica, cititul, gângureala, sporturile minții, dansul, tehnologia informației, senzualitatea și sexualitatea, animalele de casă, disciplina- fizică și mentală sau școlile.
După ce am citit “Brain Child” atât eu cât și soțul meu ne-am schimbat radical viziunea despre ce înseamnă un copil. Așa se face că noi nu credem în exprimări de genul: “E mic, nu înțelege!” sau “N-are sens să-i explic, că oricum el nu știe ce-i spun!”. Ba din contră, știm și fetița noastră ne dovedește zilnic faptul că știe și înțelege tot chiar de când avea doar câteva luni. Eu numesc această transformare “conștientizare” pe care vă invit și pe voi toți să o trăiți citind această carte.
Momentan puteți găsi “Brain Child – How Smart Parents make Smart Kids” pe Amazon, în limba engleză. Mai multe detalii despre cărțile scrise de Tony Buzan sau instrumentele lui de structurare a gândirii puteți găsi accesând site-ul: http://www.thinkbuzan.com/uk
 
Foto credit