”Toamna se numără bobocii”. Totuși, să nu-i uităm pe cei mai măricei, care nu prezintă prea mult entuziasm pentru începerea școlii. Se pare că cu cât crește vârsta copilului cu atât scade interesul real pentru procesul educațional, adică pentru învățare, pentru școală în sine, pentru tot ce reprezintă ea. Acesta este un fapt real și da, trage un semnal de alarmă.
De ce este nevoie de o educație digitală și în România
De ce copiii de pe la 11-12 ani nu mai așteaptă cu bucurie începerea școlii?
Odată poate fi trecerea de la clasa a 4-a la a 5-a, unde dintr-o dată în peisaj apar mult mai mulți profesori și mult mai multă presiune. Fiecare profesor își dorește performanță (mai mult sau mai puțin) la materia pe care o predă. Asta înseamnă, de cele mai multe ori, mai multă informație (care trebuie reținută cumva), mai multe teme și mai mare exigența la note.
Poate fi și faptul că mulți profesori nu sunt adaptați nevoilor educaționale ale elevilor. Și asta nu din rea voință ci pentru că merg înainte cu același stil de învățare, aceeași metodă, de ani și ani de zile, care nu mai este necesară copiilor din era digitală. Copii care învață foarte repede să utilizeze o tabletă sau un calculator, care învață foarte repede folosindu-se de acestea. Și de ce să lăsăm doar învățarea de jocuri care nu aduc nimic bun și folositor copiilor când putem face învățarea să fie digitalizată. Să fie un joc sau o joacă și să fie utilă. Pentru asta însă este nevoie ca profesorii (mai ales cei care au în sarcină materii de care ai nevoie toată viața și care se pretează la digitalizare) să știe cum să facă, să știe ce să folosească și să aibă și resursele tehnologice pentru asta. Se pare că majoritatea școlilor au ceva dotări tehnologice doar că … nu le folosește nimeni, pentru că adulții responsabili nu au cunoștințele necesare. Da, chiar și acele școli mici, din mediul rural. Este un fapt trist dar adevărat.
Calitatea rezultatelor depinde de calitatea educației. Sperăm ca metoda de ”învățare pe baza jocurilor digitale” și a aplicațiilor să deschidă noi drumuri pentru elevi, să le îmbunătățească rezultatele școlare și să contribuim împreună la dezvoltarea educației în anii următori (Dana Deac – Președinte al Fundației Orange).
Așadar, există metode de învățare ce au la bază jocuri digitale și acestea sunt disponibile pentru toată lumea. Unele chiar gratuit. De ce să nu le folosim? De ce nu știe lumea despre toate acestea?
Ce este Digitaliada
Digitaliada propune o metodă de educație bazată pe aplicații și jocuri digitale – „digital game-based learning (DGBL)”, menită să completeze metodele clasice utilizate până acum la clasă cu resurse educaționale bazate pe tehnologie. Adică, în cadrul orelor de matematică și de TIC (Tehnologia Informației și a Comunicațiilor) profesorii pot folosi jocuri video și aplicații cu conținut educațional pentru a-i atrage pe elevi în a se implica activ în cadrul orelor respective, pentru ca aceștia să poată învăța într-un mod interactiv și neplictisitor.
Jocurile digitale propuse în pilot sunt identificate în strânsă legătură cu obiectivele de învățare din programa școlară. Profesorii pot folosi planurile de lecție demonstrative astfel încât să știe cum să își organizeze conținutul informațional la clasă. Copiii beneficiază de materiale adecvate pentru dezvoltarea competentețelor digitale. Aceste materiale au fost dezvoltate de echipa ScratchED la Harvard Graduate School of Education, ce sunt sub licența Creative Commons, dar și de experți educaționali din România. Toate resursele digitale propuse în proiect vor fi disponbile gratuit pe platforma online digitaliada.ro – care își propune să devină un hub de conținut educațional digital. Așadar oricine poate accesa și folosi informațiile de acolo!
Cum a fost la una dintre școlile pilot incluse în proiectul Digitaliada
Pe 19 septembrie, la școala Gimnazială nr.1 din Satul Poiana Mărului, județul Brașov, a avut loc conferința de presă în care s-a vorbit despre beneficiile acestui proiect pilot inițiat de Fundația Orange România. Au fost alese 10 școli (printre care și cea de la Poiana Mărului) ce au primit un pachet complet pentru profesori și elevi: echipare tehnologică a laboratoarelor școlilor (cu tablete, videoproiectoare și laptopuri) și pe lângă echiparea tehnologică proiectul implică și un conținut educațional digital și materiale suport pentru orele de Matematică și TIC (Tehnologia Informației și a Comunicațiilor) și pentru profesori, un catalog online și formare dedicată în utilizarea materialelor digitale la clasă. Și firește, suport permanent pe tot parcursul implementarii proiectului.
– credit foto Alexandra Bordeianu –
Proiectul Digitaliada se desfășoară cu sprijinul Direcției Generale de Învățământ Preuniversitar din cadrul Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice și este implementat de Fundația Orange cu sprijinul ONG-urilor Asociația Actori Europeni, Asociația Cartea Daliei, Asociația Societatea Online și Fundația Noi Orizonturi.