Tema: compunere cu titlul “cămara bunicilor“.
Puiul de compunere al profesorului: începeți cu “mirosul din cămara bunicilor mă duce în copilărie…”
Orice variantă alegeți, dacă puteți, faceți-le o vizită bunicilor și petreceți cinci minute încercând să vă “umpleți” cu mirosul din cămară înainte de a scrie.
Varianta 1
Închideți ochii când vă gândiți la aceste întrebări:
– Cum miroase în cămara bunicilor voștri?
– Ce amintiri aveți legate de acel miros sau acele mirosuri?
– Ce scene, întâmplări, imagini, rude vă vin în minte?
Descrieți toate acestea pentru a povesti cum vă duce mirosul din cămară în copilărie.
Varianta 2
Personalizați mirosul! Dacă mirosul s-ar putea vedea:
– Cum ar arăta? Ce formă, ce culoare ar avea?
– De unde ar ieși? Cum ar apărea? Cum ar ajunge la tine?
– Ți-ar spune ceva sau te-ar lua pe sus pur și simplu?
– Cum te-ar duce în copilărie? Printr-o ușă secretă din cămară, o trapă în podea, printr-un borcan de murături sau o damigeană de vișinată, prin magie?
– Cum ar arăta drumul către copilărie? Ce ai vedea, pe lângă ce ai trece, te-ai întâlni cu cineva, ce ai simți?
– Ce ai face în copilărie? Ai revedea amintiri, ai putea schimba trecutul, ai putea retrăi un moment plăcut, ai putea îndrepta ceva ce regreți, ai fi invizibil și le-ai face poante personajelor din trecutul tău? Sau altceva?
Puii de compuneri “ai casei”
“Cămara bunicilor” poate fi titlul unei povești în stil:
Science Fiction – bunicii tăi sunt de fapt niște oameni de știință care fac cercetări de ultimă oră în materie de tehnologie. Cămara lor e plină de cipuri și micro-cipuri, plăci de rețea, cabluri, ecrane, beculețe, butoane… etc.
Thriller – cămara bunicilor este bântuită (de o fantomă, un duh, un spirit, un troll, un gogoșar nervos – cum arată, cum se manifestă, ce-ți zice/ face, tu ce-i zici/ faci… etc.). Imaginează-ți amintiri de groază din copilărie.
Romantic – despre cum te ascundeai tu acolo cu iubitul/ iubita, despre iubirea sinceră dar imposibilă dintre un borcan de gogonele și unul de dulceață de vișine…
Acțiune – imaginează-ți un joc inventat cu prietenii, care ar fi implicat multă alergătură și multe probe, care să se petreacă și în cămara bunicilor.
Comedie – imaginează-ți ce feste le-ai fi putut juca rudelor sau prietenilor, care să implice ceva din sau în cămara bunicilor. Sau despre bunicul care i-a jucat o farsă bunicii și i-a încurcat/ amestecat borcanele sau condimentele din cămară (țuică în loc de oțet, piper în loc de scoțișoară…)
Basm – despre personaje imaginare (zâne, elfi, pitici, animale, zburătoare…) care locuiesc în cămara bunicilor tăi. Imaginează-ți cum arată, ce fac acolo toată ziua, cum reacționează când intră un om în cămară, ce relație ai cu ele… și așa mai departe.
Polițist – pornește de la varianta de basm și imaginează-ți o intrigă polițistă între personajele de mai sus (s-a spart o sticlă de vin, gogoșarii investighează și descoperă că a fost împinsă, se pornește o anchetă în cămară…)
Documentar – Dacă știi cum se fac/ prepară lucrurile din cămara bunicilor, descrie cum au ajuns ele acolo – cum au fost culese fructele/ legumele, cum au fost tăiate, curățate, după rețete de familie, preparate alături de tine, puse în borcane, cum ai lipit și tu etichete alături de ei, cum te-au învățat să gătești…
Spor la scris!
e tare planul .cine a scriso sa gandit bine
Mersi Maria, ne bucuram ca ti-a placut 🙂