După ce a venit copilul (avem un băiețel de 4 ani), pe măsură ce a crescut ne-a preocupat cum îl putem ajuta să-și dezvolte din copilărie conceptele de bază despre bani și utilitatea lor, astfel încât atunci când va fi adult să-și poată gestiona în mod sănătos finanțele personale.
Fiind încă mic, educația financiară s-a redus în primul rând la discuțiile despre cum avem bani și câți avem. Am fost de altfel “forțați” să facem asta pentru că el își dorea să-i cumpărăm orice jucărie vedea. Și nu ne permiteam să le cumpărăm pe toate 🙂
Așa că am făcut câteva lucruri:
- Am început să discutăm despre cum apar banii (o să detaliez mai jos)
- Am început să-i spunem că uneori nu avem bănuți să luăm ceva anume. Chiar dacă am fi putut să cumpărăm acel lucru, vroiam să învețe că nu putem să-i îndeplinim orice dorință.
- I-am luat o pușculiță. Deocamdată cred că o vede încă ca pe o jucărie în care pune bănuți, pe măsură ce va crește îl vom învăța să folosească banii strânși ca să-și ia ceva ce-și dorește.
Pe blogul personal articolele mele sunt concentrate mai mult pe dezvoltare personală și motivație. Am dorit însă să dezvolt o categorie de articole cu idei ce mi s-au părut interesante și utile pentru părinți, vorbind strict din experiența mea ca și simplu părinte.
Astăzi însă mi-am propus să scriu pe UrbanKid.ro câteva rânduri despre cum ne putem educa financiar mai bine copiii.
Cum să începem educația financiară a copiilor?
Discuțiile despre bani devin importante pe măsură ce un copil crește. Băiețelul meu obișnuiește să ne ceară să-i cumpărăm orice jucărie vede în reclame la TV. Ceea ce ne este fizic imposibil, plus că nu vrem să-l obișnuim că orice vede trebuie doar să-l ceară și-l va avea. Așa că am început să discutăm despre bani.
Nu toți părinții vor să discute însă cu copiii despre bani, întrebându-se dacă nu e cumva prea devreme pentru asta. Personal cred că astfel de discuții pot fi începute de când copilul este mic, în special atunci când începe să ceară lucruri. Cred eu, el trebuie să realizeze că toate acele lucruri costă bani și nu pot fi pur și simplu luate din magazin. Astfel, poate începe să înțeleagă importanța și utilitatea banilor.
1. Cum apar banii?
De unde vin aceștia? Am rămas surprins când după ce i-am spus copilului că nu putem cumpăra o jucărie pentru că nu avem bănuți, el mi-a arătat bancomatul și mi-a spus să iau bani de acolo.
Astfel am început amândoi o discuție legat de modul în care banii ajung la bancă, de ce nu putem cumpăra orice, de ce lucrăm etc.
Suplimentar, m-am gândit la câteva moduri simple în care îi putem ajuta pe copii să învețe rostul banilor încă de când sunt mici.
Scopul este ca pe măsură ce cresc, ei să înțeleagă că banii pot fi câștigați, că lucrurile au un cost (nu numai lucrurile) și că trebuie plătit acel cost ca să le avem. O lecție care derivă de aici este și că nu există nimic care să fie gratis, totul are un cost.
2. Exemplul personal: plătind cumpărăturile cu bani gheață
Cel mai simplu mod este de a face educație financiară cu un copil este să folosim bani când suntem cu ei: să-i luăm cu noi la cumpărături și să folosim bani în fața lor, plătind cash, iar nu cu card.
Asta îi va ajuta să înțeleagă că pentru a avea un lucru din magazin, trebuie să dăm bani (îi vede fizic). Uneori noi mai obișnuim să îi dăm bănuți copilului, să plătească el pentru o bomboană sau ciocolățică și să primească restul înapoi. Astfel el se implică și chiar dacă nu înțelege procesul (e prea mic ca să fie nevoie să-l înțeleagă) este implicat într-un fel.
3. Lucrurile pierdute
Un copil își mai pierde uneori lucrurile. Ce facem atunci? Spunem că este Ok de fiecare dată și îi cumpărăm altă jucărie în loc?
Îmi amintesc de o vorbă pe care mi-a spus-o cândva un om bătrân: “orice copil își poate pierde lucruri. Unul care însă le pierde și e nevoit să se descurce fără ele va învăța să aibă grijă de propriile lucruri”.
4. Economisirea bănuților
Un alt obicei sănătos este acela de a-i încuraja să economisească într-o pușculiță. Pot pune banii deoparte în ideea că atunci când strâng o anumită sumă, vom pune și noi părinții ceva și-și vor cumpăra un obiect pe care îl doresc (o bicicletă, un calculator al lor, etc).
Sau când le dăm bani de buzunar, îi putem încuraja să pună ceva deoparte, în pușculiță.
Inițial noi am încercat asta cu o pușculiță ceramică în formă de autobuz, până când a scăpat-o pe jos și s-a spart. Ulterior am cumpărat o alta metalică, cu Fulger McQueen pe ea (e preferatul lui). Cred că se găsesc în magazine, noi am preferat să o luăm de pe ebay. Găsești câteva interesante aici, aici sau aici (costă app. 20-35 de lei, cu taxele poștale ca să ți-o trimită din UK).
Două abordări legat de pușculiță:
- putem lua una din care se pot scoate bani oricând, urmâns ca banii scoși să fie completați ulterior
- sau există cele care trebuie sparte/tăiate pentru a scoate bani – utile ca sa-l învățăm să strângă sume mai mari pentru a lua ceva mai important pentru el. Eu am preferat această a doua variantă.
Desigur, este evident că dacă încurajăm copilul să strângă bani, ar fi nepotrivit ca atunci când noi înșine rămânem fără bani, să luăm banii din pușculița lui fără a-i cere acordul. Să nu uităm că din clipa în care i-am dat, acei bani sunt ai lui și nu ne mai aparțin.
Vă recomand și articolul Copii voștri au pușculiță pentru alte idei.
5. Jocuri financiare
Există o serie de jocuri care pot ajuta copiii să învețe ABC-ul financiar. În funcție de vârsta lor, cele mai cunoscute sunt Monopoly sau Cashflow (varianta pentru copii a jocului lui Robert Kiyosaki). O altă aplicație în acest sens este Tycoon.
O lectura interesantă, pe care ți-o recomand dacă ești interesat de subiect, este și cartea “Copil bogat, copil istet”, a lui Robert Kiyosaki.
Oferindu-le copiilor ocazia de a înțelege de unde apar banii și de a avea sume mici de bani, îi ajutăm să învețe gestionarea lor, lecție care le va fi de folos ca adulți. Ce alte moduri de a educa financiar copiii mai cunoști?
Sursă foto: opensourceway/ Flickr.com.
Este important sa le spunem si de unde vin banii. Mama mea, care are grija de Petra (2 ani si cateva luni), ii spune ca atunci cand ea merge la gradinita, mama si tata merg la serviciu. SI daca merg la serviciu primesc bani, iar ea, din acei bani primeste anumite lucruri. Nu uitam sa-i spunem si ca mancarea pe care nu si-o doreste (uneori) e tot cu bani si ca banii nu cumpara numai jucarii si ciocolata.
Util articolul, este un subiect de actualitate si pentru noi. De acord ca este bine sa inteleaga de mici cum este cu serviciul, de ce si cat costa lucrurile, este interesant pentru ei, fetita mea mereu mirata sa afle ca ceva costa 🙂 si ca banii nu ies din bancomat oricum!
As avea o observatie insa, se spune in articol ca totul costa bani, totusi exista lucruri care nu costa si cred ca ajuta atunci cand copilul isi formeaza intelegerea despre lucruri si valori aceste lucruri sa fie puse in evidenta chair daca noua ni se par de la sine intelese. Ma refer la faptul ca o jucarie cumparata costa bani dar una facuta din resturi din casa nu costa si poate fi mai distractiva. O iesire la cinematograf costa dar o seara rasfoind o carte indragita dar uitata de mult nu costa. O amiaza in parc la joaca nu costa, o iesire la terra park costa etc. Copilul poate sa discute, sa faca comparatii, si nu zic neaparat ca trebuie indemnat sa nu cumpere nimic ci sa isi faca toate jucariile singur dar cred ca invata mai mult din abordarea asta. Cu fetita mea inventez jucarii insa i-am spus ca LEGO nu putem face (si i-am explicat de ce, cum se fac lucrurile in fabrica etc) si sigur ca e grozav sa putem cumpara.
Alt subiect care cred ca trebuie atins in paralel cu tema “castigi bani daca vrei sa iti cumperi ceva” este ideea ca NU TREBUIE sa iti cumperi neaparat orice. Am vazut reactie pozitiva la ideea ca trebuie sa ne gandim bine ce lucru nou introducem in casa, daca intr-adevar este ce ne dorim si ne trebuie, se “potriveste” cu lucrusoarele pe care deja le avem si indragim si (cel mai important) nu ocupa loc in care ar putea intra ceva mai potrivit.
noi am redus accesul la tv. Reclamele sunt prea agresive pt copii.
Noi avem o pusculita. Stragem constant. Copilul stie ca de acolo isi va cumpara ce vrea (chiar daca deseori mai punem noi in plus). Pana atunci, daca vrea ceva, ii zicem sa tina minte ca luam la pusculita.
Activitati alternative. fara sa implice lucruri materiale.
Implicat copilul de mic in discutiile financiare:
-azi am luat salariul
-am pus banii pt rata la casa
-am platit curent/interinere
-mergem sa cumparam piine/lapte/morcovi/oua
-luam si o jucarie.
-punem bani pt sambata viitoare pt piine/lapte/morcovi/poua. Nu mai luam alta jucarie, avem deja.
Buna . Titlul articolului m-a atras . Am 2 baieti gemeni in varsta de 4 ani si ma gandeam daca ar fi potrivit sa atingem subiectul banilor in contextul in care nu ne trag de mana sa le cumparam una sau alta, inca :). Ufff, din pacate m-ati pierdut cu lasatul copilului la TV la varsta lui (probabil k il lasati mult de ajunge la reclame – eu tot cred ca se poate dezvolta frumos si fara tv, cel mult portii de desene conform varstei lor) si , aici chiar m-ati socat, ii dati ‘ciocolatica’ si, aoleu, bomboane la varsta de 4 ani !!!!! Nu va suparati k am postat poate offtopic dar nu m-am putut abtine !!! Sanatate si sa ne revedem sanatosi 🙂