Strictețe! Din păcate, acesta este cuvântul care descrie cel mai bine sistemul de învățământ de la noi. Foarte puțini sunt cei care au auzit de altfel de sisteme de învățământ, ba chiar mulți care aud de alternative precum sistemul Montessori sau Waldorf ridică din sprâncene și spun că aceste sisteme nu sunt eficiente. De ce? Pentru că ne-am obșnuit de atâția zeci de ani de zile cu niște reguli învechite, cu o școală sau o grădiniță de unde copiii abia așteaptă să plece acasă, cu niște teme greoaie și niște cărți și mai greoaie și avem tendința de a vedea în școală doar teme, teste și note…
Uităm că a învăța înseamnă a descoperi lucruri noi și că, până la urmă, totul se bazează pe respect. Pe acel respect pe care îl ai în primul rând față de copilul tău: el merită să aleagă ce și când învață ceva, pentru că doar el știe ce-i place și ce nu și care sunt acele lucruri de care are nevoie la un anumit moment. Nu suntem la fel, nu avem cum să gândim și să dorim aceleași lucruri, iar sintagma “trebuie să înveți asta” nu cred că ar trebui să existe, pentru că cei mici vor să învețe, dar doresc anumite lucruri, iar cunoașterea nu vine prin strictețe, ci prin descoperire.
De ce am scris tot ce am povestit mai sus? Pentru că am vizionat cap-coadă videoclipul de mai jos și compar acest tip de educație cu cel de care m-am lovit eu până acum. Dacă eu am fost obligată să învăț la multe materii și să acumulez informații pe care nu le-am folosit niciodată, acești copii se duc la cursuri de plăcere, nu sunt obligați să facă nimic, ci fac totul din plăcere, din dorință, din interes.
Pentru cei care încă nu au încredere în educație prin metode alternative, dar și pentru cei care se gândesc serios la o astfel de opțiune, vă las cu filmulețul (e lung, dar merită fiecare secundă):
Voi ce părere aveți despre educația alternativă?
Sursă foto: hoptographie/ Flickr.com.
Uite aici ce parere am http://olandezulzburator.wordpress.com/2012/03/20/alternative-care-sperie/
Altfel, sunt ]ngrozit[ ;i descurajat[ pentru c[ din toamn[ b[iatul cel mare este obligat sa inceapa scoala si din pacate nu avem alternative. Waldorf si Montessori sunt prea mici, prea putine. Dupa mine, ar trebui sa exisste alternative reale, viabile, care sa acopere toate nevoile, toate gusturile.
sunt 100% adepta sistemului de invatamant alternativ, de altfel fetita mea este educata in metoda montessori de 1 an de zile. ce te faci insa cand crezi cu tarie in sistemul asta, insa el este mult prea tanar pentru a atinge performantele din alte tari? chiar daca metoda este alternativa, femeia de serviciu de la gradinita, bucatareasa, psihologul etc sunt persoane recrutate din sistemul traditional, cu metehnele aferente. insasi pedagogii sunt partial formati in metoda respectiva, pentru ca un curs complet este de durata si are costuri ridicate…
desi metoda Montessori nu atinge nici pe departe in Romania performantele din alte tari (dat fiind ca are doar 3-4 ani vechime), o recomand parintilor care nu vor sa isi creasca copiii ca pe niste mici soldatei. un mare beneficiu al acestei metode este libertatea interioara pe care o dobandeste copilul 🙂
Mda, și eu o recomand tuturor părinților care…..își permit să plătească 1500 lei pe lună pentru grădiniță. Din păcate, schimbarea pe care o dorim cu toții nu are șanse de reușită dacă nu și-o permit suficient de mulți oameni deschiși la minte.